Share this article Share
Het woord ‘icoon’ wordt al te vaak gebruikt. Als er één auto het verdient ‘iconisch’ genoemd te worden, dan is het wel de Citroën DS. De impact die de ‘Déesse’ heeft nagelaten toen die in 1955 vanonder het doek werd gehaald tijdens het salon van Parijs is zelden geëvenaard, laat staan overtroffen.
Van 25 april tot 29 juni slaat ‘la bombe Citroën,’ zoals de DS bij introductie werd genoemd, nog eens in bij Autoworld.
Autoworld toont in ‘Citroën DS – An Icon Turns 70’ een unieke collectie, met zowat elke versie en variant. Van de eerste ID19 over de ID19 Pallas die de totale luxe nastreefde tot de DS23 Pallas die in 1975 als laatste DS van de band rolde.
Als kers op de taart zal vanaf 26 mei de Citroën DS ‘ballons’ de tentoonstelling vervoegen. Dit iconische model werd in 1959 ontworpen door Claude Puech, de toenmalige reclamedirecteur van Citroën en werd voor het eerst onthuld tijdens het Autosalon van Parijs,
De DS Balloons toont een DS 19 in de kleur Tortoiseshell Blonde, rustend op vier enorme ballonnen in plaats van wielen. Deze laatste symboliseren de bollen van de beroemde hydropneumatische ophanging, waardoor de illusie ontstaat dat de auto zweeft.
Foto’s van dit visionaire idee gingen destijds de hele wereld rond en versterkten de status van de DS als avant-gardistisch en tijdloos kunstwerk.
Ook de allernieuwste DS 8 zal in het museum tentoongesteld worden. Deze 100% elektrische SUV bouwt verder op de reputatie van de originele DS.
Op zondag 4 mei organiseert Autoworld van 10 tot 14u in samenwerking met ABCC en DS Automobiles de ‘Citroën-DS & Coffee’ waarbij iedereen Citroën klassieker of elk DS-model (ook huidige modellen) gevraagd worden om – mits voorinschrijving via de website van Autoworld - naar Autoworld af te zakken voor een uniek verjaardagsfeest op de Esplanade voor het museum ter ere van de DS.
Ook als toeschouwer bent u van harte welkom om de prachtige Citroën’s te komen aanschouwen en te genieten van de leuke sfeer rond deze Franse mythische wagen.
Deze tentoonstelling wordt georganiseerd door Autoworld met de steun van DS Automobiles en de Amicale van de Belgische Citroën Clubs (ABCC).