Share this article Share
Als parenthese tussen twee tijdperken, dat van Gutenberg en dat van “big data”.
“Als een knotsgek abecedarium van een onwaarschijnlijke fabriek van de wereld, als een hybride en tijdloze mythologie, dialogeren de wrede gravures van Frédéric Penelle met de scherpe videokunst van Yannick Jacquet - of misschien is het andersom - om zorgvuldig en op een amusante toon het onmiskenbare bewijs van de onzin van de wereld te vertellen, het ontstaan van het onoplosbare raadsel van de kip en het ei, van wetenschappers en hun machines, van jouw brein en zijn hallucinaties. Deze meedogenloos absurde demonstratie hikt en lacht vooral om onze eigen ongecontroleerde overstromingen en branden, om onze mechanische ijdelheden.” François Delvoye
Al bijna tien jaar brengt het project Mécaniques Discursives Fred Penelle en Yannick Jacquet samen, twee beeldende kunstenaars met praktijken die al even ver uit elkaar liggen als dat ze elkaar aanvullen: de houtgravure en de hedendaagse digitale creatie. Vanuit deze vierhandige samenwerking, die begon in 2011, ontstond een onthutsende en resoluut hedendaagse grafische wereld die leeftijd en mode overstijgt. Met een ironische blik op onze maatschappij hebben de kunstenaars een rijk en compromisloos vocabularium ontwikkeld, als een parenthese tussen twee tijdperken, dat van Gutenberg en van de ‘big data’.
Met meer dan 90 tentoonstellingen wereldwijd heeft hun eigenzinnige en innovatieve aanpak de interesse gewekt van zowel kunstcritici als van het grote publiek. In 2021, gaf de Stad Brussel opdracht voor een permanente installatie voor haar openbare ruimte, die te zien is op de Anspachlaan.