De Dertigjarige Oorlog in de Europese film

• Evenementen
  • Toegankelijkheid
Meer beelden tonen
Als onderdeel van de tijdelijke tentoonstelling Bellum et Artes – Europa en de Dertigjarige Oorlog” presenteert het Huis van de Europese geschiedenis met trots drie bijzondere en zeer verschillende Europese films die de Dertigjarige Oorlog (1618−1648) vertegenwoordigen en (opnieuw) verbeelden.

De films worden in het Engels geïntroduceerd door filmcurator Wouter Hessels en worden gevolgd door een vraag-en-antwoordsessie en een discussie.

Toegang tot de vertoningen is gratis – vooraf aanmelden is verplicht.

Vóór de vertoning van elke film kunt u om 18.15 uur deelnemen aan een rondleiding van 45 minuten over de tijdelijke tentoonstelling Bellum et Artes, waarin de Dertigjarige Oorlog door de lens van verschillende soorten kunst wordt bekeken. Voor de rondleiding moet u zich vooraf aanmelden (links hieronder); deze omvat een actieve participatie”-methode, gebaseerd op Visible Thinking Routines.

Verhaal van een nar (Bláznova kronika) - Woensdag 13.11.2024
Karel Zeman, Tsjechoslowakije, 1964. 81 minuten, oorspronkelijke versie, EN ondertiteling
Aanmelden voor de rondleiding (18.15−19.00 uur)
Aanmelden voor de filmvoorstelling (19.00−21.30 uur)

Het Verhaal van een nar is een zwarte komedie tegen de oorlog die zich afspeelt tijdens de Dertigjarige Oorlog. De filmregisseur en animator Karel Zeman (1910−1989), vaak de Tsjechische Georges Méliès genoemd, combineert live action met animatie, geïnspireerd door het artistieke werk en de stijl van de in Zwitserland geboren, Duitse graveur Matthäus Merian, die leefde tijdens de Dertigjarige Oorlog.

Moeder Courage en haar kinderen (Mutter Courage und Ihre Kinder) - Woensdag 20.11.2024
Peter Palitzsch & Manfred Wekwerth, Duitsland, 1961, 151 minuten, oorspronkelijke versie, EN ondertiteling
Aanmelden voor de rondleiding (18.15−19.00 uur)
Aanmelden voor de filmvoorstelling (19.00−22.00 uur)

Mutter Courage, het politieke meesterwerk van Bertolt Brecht (1898−1956), speelt zich af in de 17e eeuw tijdens de Dertigjarige Oorlog. Het stuk volgt de lotgevallen van Anna Fierling, bijgenaamd Moeder Courage”. Ze wil haar brood verdienen met de oorlog waarbij alle Duitse staten, Frankrijk en Zweden betrokken zijn. Brecht schreef het stuk in verzet tegen de opkomst van het fascisme en nazisme. In 1961 werd het geweldige anti-oorlogsstuk bewerkt voor het witte doek met Brecht’s weduwe, Helene Weigel, in de titelrol.

Nightwatching - Woensdag 27.11.2024
Peter Greenaway, Nederland/​VK/​Frankrijk/​Duitsland/​Polen/​Canada, 2007, 134 minuten, oorspronkelijke versie
Aanmelden voor de rondleiding (18.15−19.00 uur)
Aanmelden voor de filmvoorstelling (19.00−22.00 uur)

Nightwatching is een extravagante fictiefilm van schilder en filmmaker Peter Greenaway (geboren in 1942) die het persoonlijke leven en de kunst van de beroemde Nederlandse schilder Rembrandt van Rijn uit de Gouden Eeuw verbeeldt. De film concentreert zich op de creatie van het schilderij van 1642, De Nachtwacht”. Rembrandt (1606−1669), die leefde en veel leed tijdens de Dertigjarige Oorlog, is een van de grootste beeldende kunstenaars aller tijden. Nightwatching brengt een flamboyant eerbetoon aan de Nederlandse meester.

Over Wouter Hessels

Wouter Hessels studeerde Romaanse taal- en letterkunde, filosofie en audiovisuele en dramatische kunsten in Antwerpen en Brussel. Sinds 1995 doceert hij film- en mediageschiedenis aan het RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema and Sound) in Brussel en filmanalyse aan het INSAS (Institut National Supérieur des Arts du Spectacle) in Brussel en aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Van 2006 tot 2011 was hij gasthoogleraar filmgeschiedenis aan de Baltic Film, Media and Arts School (Universiteit van Tallinn in Estland) en van 2020 tot 2022 gasthoogleraar aan de ULB (Vrije Universtiteit van Brussel). Hij heeft lesgegeven in Parijs, Rome, Amsterdam, Berlijn, Bologna, Praag, Istanbul, Rio de Janeiro en Kaapstad. Van 2011 tot 2012 was hij directeur en curator van het Koninklijk Belgisch Filmarchief (Cinematek) en nu werkt hij als filmcurator voor het kasteel van Gaasbeek. Hij schrijft essays en opinieartikelen over kunst, film, media, politiek en onderwijs. Wouter schrijft en performt poëzie in het Nederlands, Frans, Engels en Italiaans. Zijn levensmotto is Lang leve het leven, de liefde en de kunst”.