Musée de Woluwe Museum - Centre Albert Marinus

Meer beelden tonen
Het Musée de Woluwe Museum is het decor van door het Albert Marinus Centrum georganiseerde tentoonstellingen en van andere specifieke culturele activiteiten (lezingen, conferenties, enz.).

Het museum is gelegen aan de rand van het Roodebeekpark in Sint-Lambrechts-Woluwe en bevindt zich in een privéwoning die op initiatief van Emile Devos op het einde van de 19e eeuw werd gebouwd. De architectuur van dit atypische gebouw is geïnspireerd op de huizen in Friesland (Noord-Nederland). Een groot deel van de antieke decoraties is bewaard gebleven, wat de museumzalen veel charme geeft. Sinds zijn opening in 1950 is het museum het decor voor artistieke evenementen. Sinds 1980 is het museum de zetel van de vzw Albert Marinus Centrum. Dit centrum bestaat uit de collectie (bibliotheek, correspondentie en geschriften) die werd nagelaten door Albert Marinus (1886−1979), een internationaal vermaard socioloog en schrijver die zijn leven heeft gewijd aan de studie en bevordering van immaterieel cultureel erfgoed. Het Albert Marinus Centrum beschikt over een documentatiecentrum en organiseert talrijke culturele activiteiten: tentoonstellingen, publicaties, rondleidingen, over thema’s die verband houden met immaterieel cultureel erfgoed. Het is sinds 2016 door Unesco erkend voor zijn expertise op dit gebied.