Open oproep voor experts in diversiteit en inclusie

Meer beelden tonen
Emilia Van Roy

Wij zijn op zoek naar experts in diversiteit en inclusie voor ons vormingsaanbod van Open Museum.

Met Open Museum willen we op een structurele manier de 125+ musea uit ons Brussels Museums-netwerk sensibiliseren rond het belang van inclusie en participatie van een ondervertegenwoordigd publiek. We focussen daarbij op museummedewerkers, publieksbemiddeling en programmering en presentatie van collecties.

Samen willen we van musea veilige plaatsen maken waar iedereen zich welkom voelt, ongeacht geslacht, huidskleur, etniciteit, handicap, seksuele geaardheid, religie, socio-economische status, opleidingsniveau of leeftijd.

Dit seizoen organiseerden we o.a. een training voor publieksmediatoren over participatie, een training over cognitieve vooroordelen en microagressie voor receptie- en beveiligingsmedewerkers, en een training over care’ bestemd voor curatoren.

Dit doen we in samenwerking met een aantal verenigingen die actief zijn op het gebied van sociale cohesie. En daarvoor hebben we jou dus nodig! We zijn namelijk op zoek naar nieuwe partners die opleidingen aanbieden voor museummedewerkers.

Ben je een vereniging of een expert? Ben je gevestigd in Brussel? Bied je opleidingen of praktische workshops aan rond de thema’s diversiteit en inclusie? En wil je graag je expertise delen en musea bewuster maken van de specifieke behoeften van je publiek? Dan leren we je graag kennen!

Interesse?

Stuur een mail naar Julie, projectcoördinator van Open Museum, waarin je jouw organisatie en trainingsvoorstel voorstelt. Samen met haar maak je nadien een afspraak om het project verder in detail te bespreken.

We kijken uit naar je kandidatuur zodat we samen kunnen bouwen aan het opleidingsprogramma van Open Museum 2025!

Open Museum is een project van Brussels Museums vzw, de federatie van Brusselse musea. Al 30 jaar zetten we ons actief in om de toegankelijkheid en de zichtbaarheid van onze Brusselse musea te ontwikkelen, hun materieel en immaterieel erfgoed te bewaren en hun belangen te verdedigen.