Wild van kunst – Leuke gezinsroute

• Lessen, stages en workshops
  • Toegankelijkheid
Meer beelden tonen
Volg deze Kunstendag voor kinderen een speciale kunstroute door het museum, doe tekenopdrachten en leer meer over de Europese geschiedenis!

Ben je ooit betoverd geweest door de kleurrijke dieren in de Fabelzaal?

Elke bezoeker van het Huis van de Europese Geschiedenis begint zijn reis door het museum via een prachtige kamer, zorgvuldig versierd met de dieren uit de fabels van Jean de La Fontaine.

Maar, oh nee! Sommige dieren zijn ontsnapt! Ze willen meer te weten komen over de kunstwerken en creatieve artistieke technieken in onze museumcollectie!

Kun jij ons helpen ze te vinden?

Op elke verdieping van de tentoonstelling zit een dier verstopt – ze willen dat je het kunstwerk dat ze hebben uitgekozen van dichtbij bekijkt en artistieke uitdagingen ervan ervaart.

Tijdens elk van de vijf stops nodigen de dieren je uit om op een andere manier naar kunst te kijken. In ons museum is het heel belangrijk om vanuit verschillende hoeken en perspectieven te kijken, want elk verhaal heeft veel kanten en zo zijn er ook veel kanten aan de geschiedenis! Stel jezelf verschillende vragen over het kunstwerk – welke vorm heeft het? Wat betekent het? Vertelt het een verhaal? Waarom bevindt het zich het in een museum?

Kom aan het einde van de route terug naar de Fabelzaal en blader door de boeken van de Fabels van La Fontaine bij Bimbi Books, een meertalige kinderboekwinkel in Elsene, en gebruik de inspiratie van je bezoek om je favoriete object toe te voegen aan het gezamenlijke kunstwerk.

Ben je klaar om de route te volgen?

De route is beschikbaar in het Engels, Frans, Nederlands en Duits.
Het museum en alle activiteiten zijn gratis voor iedereen.
Deze route is geschikt voor het hele gezin van 6 tot 99 jaar.
Vooraf aanmelden is niet nodig – loop gewoon naar binnen en begin bij de Familiekiosk!
Het museum is toegankelijk voor rolstoelen en kinderwagens. Er zijn ook babyverschoonfaciliteiten en een picknickplaats op de begane grond.
Kunstendag voor kinderen wordt ondersteund door de Vlaamse minister van Cultuur. Het initiatief wil het draagvlak voor de kunsten verbreden door te focussen op kinderen en gezinnen als nieuw publiek.